‘De navel staat in het
midden van het menselijk lichaam, en als een cirkel beschreven wordt rond een
man die op zijn rug ligt met armen en benen uitgestrekt, zal deze zijn vingers
en tenen raken. Het is niet slechts met een cirkel dat het menselijk lichaam zo
omschreven kan worden, dat kan men zien wanneer men het in een vierkant
plaatst. Als men namelijk vanaf de voeten tot de top van het hoofd meet en
daarna langs de geheel uitgestrekte armen, zal men vinden dat deze afstanden
gelijk zijn, zodat de haaks op elkaar staande lijnen die de figuur insluiten,
een vierkant vormen.'
Bron:
Vraag 2.2
‘Als men de manuscripten van Francesco di Giorgio door
bladert wordt men zich bewust van zijn enthousiasme over de centraal bouw. Het
voorbeeld dat wij hier geven (afb. 5) laat van de cirkel afgeleide
plattegronden zien met of zonder porticus, van een vierkant met ingeschreven
cirkel en cirkelvormige kapellen en van een achthoek met toegevoegde
cirkelvormige kapellen. In al deze ontwerpen wordt de integriteit van elke
geometrische vorm zorgvuldig bewaard. Francesco di Giorgio herhaalt verder, zij
het met sterkt artistotelische inslag, de ideeën van Albertini; ook hij spreekt
uitgebreid over de theorie van de organische proporties en geeft precieze
aanhevelingen voor ‘simmetria’ en ‘commensurazione’ voor het totale ontwerp
maar ook voor ramen en deuren.
Bron:
Wittkower, Rudolf, Grondslagen
van de architectuur in het tijdperk
Vraag 2.3
Geen opmerkingen:
Een reactie posten